torsdag 26 november 2009

Fredagen den 27 november

Den första delen av lektionen arbetade var och en med följande frågeställningar:
1. Hur såg den katolska kyrkan/tronut innan reformationen?
2. Vilka tankar/idéer fördes fram av Martin Luther?
3. Den reformerta kyrkan? Vilka idéer hade Jean Calvin?
4. Motreformationen. Hur gick den till?
5. Överrenskommelser och krig p.g.a. den religiösa splittringen?

Svar på dessa frågor kan man hitta i läroboken på sid. 103-108.

Restan av lektionen diskuterade vi svaren.

På tisadag nästa vecka planerar jag att vi arbetar med de vetenskapliga framstegen under renässansen.

Dalibor

onsdag 25 november 2009

Tisdagen den 24 november

Denna korta lektion har vi arbetat med uppgifter klassen fick från Sebastian. Möjliga svar på de första fyra frågorna gicks igenom skriftligt på tavlan. Jag hoppas att detta underlättar inför provet den 15 december.

Nu på fredag kommer alla att arbeta med den religiösa omvälvningen som Martin Luther har åstadkommit under sin tid (läroboken sid.103-108).

Dalibor

måndag 23 november 2009

De sista höstveckorna

I fredags har vi gått igenom alla fem epokerna som skrivningen tisdagen den 15 december kommer att baseras på. Varje epok ska innehålla en kort beskrivning av epoken samt beskrivning av två typiska personer och två händelser. I vår repetition plockade vi dessa i de olika epokerna.

I morgon kommer vi att gå igenom de tretton frågorna som Sebastian har delat ut innan han slutade. Läxan var visst minst 9 gjorda frågor.

Dalibor

tisdag 10 november 2009

Nya upptäckter, renässans och envälden. Europa ca 1500 – 1700.

Hej,

Vi har nu arbetat klart med medeltiden och satt igång med renässansen och tiden efter. Idag tisdag den 10/11 är sista lektionen med mig. Dalibor kommer tillbaka fredagen den 20/11. Under tiden får ni arbeta med de frågor som vi satt igång med under lektionerna. Jag lägger in dem här nedanför. Tills den 20/11 när Dalibor kommer tillbaka skall ni ha gjort fråga 1 till 9.

/ Sebastian

Nya upptäckter, renässans och envälden. Europa ca 1500 – 1700.

Alla tiders historia A, sida 87 - 117

Upptäcktsresorna och upptäckterna (s88 – 96)

Under slutet av 1400 – talet så började européerna sprida sig ut över världen genom olika upptäcktsresor. Resor skulle bidra till stora förändringar av samhällen och kulturer över hela världen.

1. Vilka motiv fanns bakom upptäcktsresorna?

2. Vilka förutsättningar fanns för upptäcktsresorna?

4. Vilka följder fick upptäcktsresorna för de folk som erövrades?

5. Vilka följder fick upptäcktsresorna för världshandeln?

6. Diskutera självständigt kring upptäcktsresornas roll i historien. Ta upp vad du tror att de förändrade och hur du tror att de har påverkat dagens samhälle.

Den nya världsbilden och den vetenskapliga revolutionen (s97 – 102)

Under 1400 och 1500 – talet höll man i stort sett fast vid den medeltida världsbilden men sen började förändringar ske i riktning mot hur vi ser på världen idag. Idag kan vi titta tillbaka på några av de upptäckter som ledde till dessa förändringar.

7. Berätta om några av dessa förändringar i synen på världen och människan. Ta då upp hur någon kom fram till dem och om hur de bemöttes av omvärlden

8. Diskutera kring vilken roll boktryckarkonsten kan ha spelat för dessa förändringar.

9. Diskutera självständigt kring dagens världsbild och om den också skulle kunna förändras precis som medeltidens världsbild förändrades.

Reformationen (s 103 – 108)

Under 1500 – talet delades de romerskt katolskt kristna upp i två grupper, katoliker och protestanter genom reformationen. Eftersom kyrkan var mäktig påverkade detta både folks sätt att tänka och politiken i Europa.

10. Tänk dig att du var en bonde under 1500 – talet. Berätta om vad du tror att du skulle tycka om det Martin Luther sa om katolicismen. Berätta även om hur du tror att du skulle få reda på vad Martin Luther tyckte.

11. Berätta om reformationens del i att det 30 – åriga kriget startade.

Det kungliga enväldet (s 109 – 117)

Under medeltiden stärktes kungarna makt och vad man kallar starka furstestater växte fram. Detta var början till de nationalstater som vi har idag.

12. Varför växte det fram starka stater under medeltiden och vilka följder fick det?

13. De kanske mäktigaste staterna i Europa under denna tid var Spanien, England och Frankrike. Berätta om en av dessa stater. Beskriv hur den styrdes, vilka förändringar som skedde inom den och hur den påverkade omvärlden.