lördag 30 januari 2010

1800-talet (läroboken 157-202)

Det är bra att testa sina kunskaper med hjälp av läxförhör. Synd att inta alla gjorde det.

Vi har kommit fram till 1800-talet. De olika händelserna under detta seklet kommer vi att gå igenom med hjälp av elevproducerade PowerPointpresentationer. Följande tema kam man välja mellan:

1. Industriella revolutionen
2. Amerikanska revolutionen (vald av Filip)
3. Franska revolutionen (vald av Marcus)
4. Revolutioner och reformer i Frankrike och Storbritannien.
5. Konservatismen och liberalismen (vald av Felix)
6. Socialismen (vald av Johan och Rylie)
7. Nationalismen (Tysklands och Italiens enande)
8. Amerikanska inbördeskriget (vad av Kristoffer)
8. Sverige 1809-1814
9. Att leva i städerna och på landsbygden i Sverige under 1800-talet (vald av Hanna och Malin)
10. Från ståndsriksdag till tvåkammarsriksdag
11. Kvinnorörelsen 1870-1921 (vald av Maria och Carina)

Läs igenom i läroboken avsnittet Revolutionernas tid innan du väljer händelsen resp. företeelsen du gillar att arbeta med.

Då man ska beskriva de olika händelser resp. företeelser borde alla använda sig av följande:
1. Bakgrund (varför inträffar händelsen?)
2. Förlopp (vad är det som karakteriserar händelsen?)
3. Resultat (vad leder denna händelse till?)
4. Personerna som aktivt formande eller skapade händelsen ska beskrivas.
5. Glöm inte att på slutet ange källor (varifrån kom alla de fakta du berättar om.
6. I slutet av redovisningen ska var och en ställa en /två frågor som underlättar debatt kring den redovisade händelsen.

I första hand är det tänkt att alla arbetar individuellt med att samla fakta samt skapa Powerpointpresentationen under vecka 5 och 6.

Dalibor

tisdag 26 januari 2010

1700-talets Sverige

Arbetsuppgift i dag:
Skriv två biografier. En över Gustav III den andra över Carl von Linné. Berätta sedan om det svenska Ostindiska kompaniet. (Hjälpmedel Läseboken 2 samt Vetenskapens profiler)

På fredag den 29 januari kommer ett läxförhör/kort prov äga rum.
Läs på sid. 145-156!

Dalibor

fredag 22 januari 2010

Genomgång och ett nytt avsnitt

Idag har vi ritat på blindkartan samt repeterat och ytterligare fördjupat oss i följande begrepp:
- triangelhandel
- kolonialkrigen
- Polens delning
- motsättningar och krig mellan Österrike och Preussen

Sista avsnittet under 1700-talet handlar om Sverige (läroboken s.145-156).
Den svenska 1700-talet delas i Frihetstiden och den gustavianska tiden då kungen Gustav III efter att ha gripit makten genom en kupp styr ganska enväldigt Sverige under drygt 20 år.

Arbetsuppgift: Skriv en kortare biografi över Gustav III med hjälp av Wikipedia eller Läseboken 2.
På denna avsnitt kommer ett kortare prov att ges på fredag den 29.1 eller på tisdag den 1.2.

Dalibor

onsdag 20 januari 2010

Kampen om makten. Fjärrhandel.

Arbetsuppgift vi tog oss an under gårdagens lektion.

Besvara följande frågor med hjälp av läroboken:

Kampen om makten ( sid.139-140)

1. Vilka två stora konflikter/krig utkämpades på den europeiska kontinenten under 1700-talet? Vilka stater deltog? Hur slutade konflikterna/krigen?


Fjärrhandel och kolonialkrig (sid. 140-144)

2.Vilka nya produkter kommer till Europa? Från vilka områden importeras de?
3. Vilka sjukdomar spred i erövringarnas fotspår?
4. Hur gick den s.k. triangelhandel till? Vilka produkter handlade man med? (Rita på blindkartan) Hur påverkade denna handel de inblandade länderna?
5. Vad handlade man med på Indiska halvön? Vilka europeiska länder var inblandade? Vad hindrade dessa länder att lägga under sig hela området?
6. Vilka produkter kom från Kina? I utbyte mot vad?
7. Vilka två nationer kämpade om kolonierna och fjärrhandel? Inom vilka områden pågick striderna? Vilken nation vann? Varför? (Rita på blindkartan)

Dalibor

fredag 15 januari 2010

Upplysningsidéerna

Denna lektion försökte vi oss på en djupare förståelse av de tankar och idéer som upplysningsfilosoferna förde fram. Vi har också pratat om den påverkan som de politiska idéerna hade på utformningen av konstitutionen i USA och även på folkomröstningar i Schweiz.

Dagens arbetsuppgift: Läs i Läseboken 2 om Voltaire och Nationalencyklopedin. Skriv sedan en kort biografi över Voltaire samt sammanfatta fakta om Nationalencyklopedin.

Dalibor

måndag 11 januari 2010

Upplysningstiden.

1. Kort genomgån av de tre epokerna vi ska arbeta med under vårterminen.

2. Upplysningsidéerna.
Besvara frågorna med hjälp av texten på sid. 136-138 i läroboken.

- Vad syftar uppropet ”Våga veta! Visa mod att använda ditt eget förstånd!” på?
- Vilken roll spelar erfarenhet och förnuft i vårt vetande? Vad kallas denna kunskapsteori?
- Vilken roll spelar under 1700-talet a) optimism, b) nyttighetsdyrkan och c) tolerans?
- Förklara vad Voltaire menade med stridsropet ”Krossa den skändliga”.
- Vad går naturrätten ut på enligt upplysningsfilosofer?
- Hur ska en stat styras enligt:
a) Montesquieu
b) Voltaire
c) Rousseau

Dalibor