Nästa veckas lektioner är inställda då jag är på andra uppdrag under de tiderna.
Under tiden arbetar ni med nedanstående uppgift som skall lämnas in till nästa lektion, tisdag 29/9. Uppgiften bör omfatta runt 1 till 2 sidor.
För er som ännu inte fått ut någon kursbok så kan den hämtas ut i Lila arbetslagets lärarum där böcker och utkvitteringslista finns på Dalibors skrivbord.
Historia A - Antikens Grekland
Lektionerna under vecka 39 är inställda. Under tiden skall ni skriva en jämförande rapport. Rapporten skall innehålla följande rubriker.
Inledning
Här berättar du om vad du skall göra i rapoorten och varför det kan vara intressant.
Källor
Här berättar du om vilka källor du använt och vad det kan finnas för problem med dem.
Det går bra att bara använda Alla tiders historia A (Tredje upplagan) sida 30 – 41.
Annars går det även bra att hitta information i uppslagsböcker eller andra böcker om det antika Grekland. Även Internetsidor som till exempel wikipedia.se eller ne.se går bra.
Din jämförelse (Välj själv en rubrik du tycker passar)
Här jämför du utifrån ett valt ämne det antika Grekland med dina egna erfarenheter ifrån dagens samhälle. Du kan välja ett eget ämne eller något av dessa.
Jämför de olika sätt att styra som fanns i det antika Grekland med dem du känner till i världen idag.
Eller.
Jämför demokratin i stadsstaten Aten med demokratin i Sverige idag. Visa på både likheter och skillnader.
Arbetslivet
Jämför de möjligheter till arbete som fanns i det antika Grekland med dem du känner till idag. Visa på både likheter och skillnader.
Familjesituationen
Jämför hur man levde tillsammans i Aten med de olika familjesituationer du känner till i dagens samhälle.
Nya upptäckter
I antika Grekland var mynt och skriftspråk nya företeelser. Jämför dessa med sådant som är modernt i vårat samhälle så som till exempel Internet och kreditkort.
Diskussion
Här försöker du förklara vad du tror att de likheter och skillnader du sätt kan bero på. Ta även upp hur du tror att de påverkar de människor som levde då och de som lever nu.